Mașinile de epocă, mai speciale decât ai crede: cele mai rapide modele clasice
În timpul Epocii Brass, înainte de Primul Război Mondial, producătorii de automobile încercau doar să-și dea seama cum să facă lucrurile să meargă.
Cu toate acestea, până când războiul a trecut și viața obișnuită a fost capabilă să se reia, inginerii s-au pus pe treabă creând mașini pentru mase, precum și mașini axate pe o viteză cât mai mare. Acest lucru a dus la o concurență amicală între producătorii de automobile, fiecare dintre ei încercând să se depășească unul pe celălalt și să scoată pe piață cele mai bune și mai rapide modele de vânzare. Cei mai rapizi dintre ei au venit cu etichete de preț semnificative, ceea ce înseamnă că doar cei cu bani puteau experimenta senzația pe drumurile publice.
Unele dintre mașinile vremii prezintă o inginerie inovatoare și inteligentă, iar multe modele din această epocă de astăzi sunt mașini extrem de valoroase demne de conservare la nivel de muzeu. Din păcate, ordinea civilă a devenit haos odată cu începutul celui de-al Doilea Război Mondial, iar producția auto pentru consumatori s-a încheiat pe tot globul, semnalând sfârșitul unei ere.
Auburn Speedster 851:162 de km/oră
Unul dintre primii producători auto de lux din America a fost Auburn. A fost înființată la începutul secolului și a produs primul său automobil în 1903. Dificultățile au afectat compania de la început, deoarece atât de multe companii au intrat pe piață, au făcut dificil să ieși în evidență. Acest lucru a dus la schimbări de proprietate de-a lungul anilor, făcând în cele din urmă parte dintr-un grup cu automobile Duesenberg și Cord.
Modelele Auburn din anii ’30 sunt unele dintre cele mai elegante și atractive din companie. Din păcate, Auburn nu va supraviețui crizei, iar ultimul său model a fost lansat în 1936. Dar înainte de atunci, a lansat 851 Speedster, un vehicul cu două locuri, elegant și curbat, alimentat de un motor de 8 cilindri în linie cu compresor care produce 150 CP.
Deși Auburn și-a încetat producția cu puțin timp înainte de al Doilea Război Mondial, mașinile sale rămân valoroase și astăzi. O replică a unui Speedtail apare chiar și în filmul clasic „Indiana Jones și Templul Doom”. Rămășițele companiei și-au schimbat mâinile până când au ajuns în Broken Arrow, Oklahoma, unde mașinile nu sunt doar întreținute și restaurate, dar și modelele de reproducere sunt fabricate în număr limitat.
SS Jaguar 100: 161 de km/oră
Compania de mașini cunoscută sub numele de Jaguar a fost numită pentru prima dată Swallow Sidecar Company și a produs mașini sub numele SS, inclusiv o mașină sport la sfârșitul anilor ’30 numită SS Jaguar 100. După al Doilea Război Mondial compania, din motive evidente, a renunțat la SS și a devenit pur și simplu Jaguar. Dar înainte de război, SS Jaguar 100 a fost cel mai rapid model al companiei și unul dintre cele mai rapide ale zilei sale. Întrucât compania SS a început să producă mașini abia în 1930, a avea un model extrem de competitiv într-un deceniu este o ispravă impresionantă.
Jaguar 100 este tipic mașinilor sport engleze ale perioadei. Este mic și jos până la pământ, cu o grilă înaltă și aripi detașate. Acest lucru îl face ușor, ceea ce îi permitea motorului așezat sub capota lungă și subțire, să împingă micul vehicul înainte într-un ritm vioi. Carburatoarele SU duble au suflat 125 CP în motor, iar ampatamentul scurt îi conferea o manevrabilitate precisă. Producția a durat din 1936 până în 1940. În 1946, s-a născut oficial Jaguar Cars, Ltd.
Cord 812 S/C Sportsman: 165 de km/oră
E.L. Cord a înființat o companie auto americană care deține Auburn și Duesenberg în portofoliul său de vehicule. Deși avea deja sub controlul său două mărci exclusive, Cord a ales să adauge una care îi poartă numele și a introdus în 1929 un model extrem de inovator numit Cord L-29, care, după cum își amintesc majoritatea, nu a fost cel mai fortuit moment din istoria Americii pentru afaceri mari. În ciuda lansării unei mașini chiar înainte de începerea Marii Depresiuni, Cord a supraviețuit, cel puțin, pentru o perioadă.
L-29 a introdus americanilor tracțiunea față, iar acest lucru a continuat și în modelele ulterioare, inclusiv 812. În plus, 810 a introdus lumii una dintre cele mai iubite caracteristici ale mașinii vreodată, farul pop-up. Inovația a fost un semn distinctiv al Cord 810/812, iar elementele avansate includ grila frontală, capota cu balamale spate, ștergătoarele cu viteză variabilă, balamale ale ușii și un capac de rezervor ascuns. Problemele legate de supraîncălzirea frânelor i-au determinat pe ingineri să facă o serie de găuri în roată, ceea ce a rezolvat problema și a creat din neatenție roți cu un aspect izbitor. În interiorul mașinii, șoferii au fost întâmpinați de un tablou de bord care semăna mai degrabă cu cel al unui avion, cu instrumente completate de un radio, o caracteristică care nu va fi standard la mașini pentru mulți ani după aceea.
De asemenea, Cordul a fost plasat sub Duesenberg ca preț, dar era totuși o mașină foarte scumpă. Pentru banii cheltuiți, V8-ul supraalimentat de 170 CP a propulsat un 812S la o viteză maximă de 102,3 mph, făcându-l una dintre cele mai rapide mașini produse la vremea sa.
Mercedes-Benz 540K: 177 de km/oră
Mercedes-Benz este cunoscut astăzi pentru fabricarea celor mai bune automobile de lux din lume, iar acest lucru a fost adevărat de-a lungul întregii sale existențe. Chiar și în zilele întunecate ale Depresiunii, Mercedes a creat și construit câteva mașini uimitoare, deși erau doar pentru cei mai bogați oameni. Scump pe atunci și care merită o sumă obscenă de bani astăzi este Mercedes-Benz 540K. Faptul că această mașină este rapidă printre contemporanii săi poate părea a fi cel mai important atribut al său, dar performanța sa este ușor umbrită de frumusețea totală a stilului său. A spune că este o operă de artă s-ar putea să nu fie de ajuns. Dar încapsulată în frumusețea sa maiestuoasă este o altă operă de artă în ceea ce privește inginerie.
Denumirea K din numele său înseamnă „kompressor”, care este termenul german pentru supraalimentare. 540K este alimentat de un motor cu 8 cilindri cu inducție forțată prin intermediul unui compresor, tehnologie inițiată de producătorul de automobile. Aceasta era, de asemenea, o mașină extrem de scumpă, cu carcasă personalizată montată pe cadru, construită pentru vânzare către cei mai exclusivi cumpărători din lume la acea vreme și deținută de prinți și regi ai vremii.
Indiferent de foștii proprietari despotici, 540K a funcționat extrem de bine. Motorul său de 5,4 litri producea 180 de cai putere. Rapoartele privind viteza maximă au atins 177 de km/oră. Având în vedere că exemplele de stare conservate ale unui 540K se pot vinde astăzi pentru mai mult de 10 milioane de dolari, este puțin probabil să vedem viteza maximă a vreunuia dintre ele testată în curând.
Mercedes-Benz SSKL: 234 de km/oră
Ferdinand Porsche este renumit pentru că este tatăl a ceea ce va deveni compania de automobile Porsche. El a fost designer și pentru alte firme, cu lucrări celebre, inclusiv designul originalului Volkswagen Type 1, sau Beetle. De asemenea, a creat modele pentru Mercedes-Benz în perioada antebelică, iar una dintre cele mai lăudate creații ale sale este Mercedes-Benz SSK, construit între 1928 și 1932.
SSK înseamnă Super Sports Kurs, în germană Super Sports Short. Era o versiune trunchiată a popularului roadster S, dar echipată cu un motor uriaș de 7,1 litri 8 cilindri. Aceste mașini erau creații personalizate, construite la comandă și puteau avea o putere de motor de 200 până la 300 CP, în funcție de comanda clientului. Cea mai puternică versiune este SSKL care a venit cu motorul de 7,1 litri cu supapă deasupra capului alimentat de un compresor Roots, care era cuplat de un ambreiaj pe măsură ce turația motorului creștea. Potrivit arhivei Mercedes-Benz, viteza maximă pentru această mașină este de 234 de km/oră, ceea ce este rapid pentru un roadster modern, dar era de neconceput în 1933.
SSKL a fost construit ca o mașină de competiție care putea fi comandată de public, deși nu a fost niciodată oferită oficial împreună cu restul gamei de vehicule. Au fost construite doar câteva, dar unele au concurat și au câștigat pe pistă. Astăzi, SSK și în special SSKL Mercedes sunt extraordinar de valoroase. Rareori sunt scoase la vânzare, dar oferta câștigătoare pentru unul la Bonham’s în 2003 a fost de 5.416.450 de dolari și, cu siguranță, valoarea sa dublat cel puțin de atunci.
Alfa Romeo 8C 2900B: 241 de km/oră
Cursele au fost întotdeauna esențiale pentru producătorul auto Alfa Romeo. Compania a câștigat multe steaguri în carouri și a fost dominantă în perioada de înainte de al Doilea Război Mondial. Unul dintre cei mai buni piloti ai săi, Enzo Ferrari, a construit o companie care produce cele mai rapide mașini de pe planetă. Dar în anii 1930, Alfa era marca de învins. Iar mașina de învins a fost Alfa Romeo 8C 2900B.
Similar cu Ferrari Enzo sau Porsche 959, 8C a fost o mașină de șosea construită pentru un curs de curse rutiere. 8C a fost, de asemenea, produs câțiva ani și existau mai multe stiluri de caroserie diferite, produse de un constructor de caroserii, cum ar fi Carrozzeria Touring.
Touring a lucrat, de asemenea, intens cu principiile aerodinamice la acea vreme, învățând cum să scadă rezistența pentru a crește viteza și accelerația, ducând la crearea modelului 8C 2900B LeMans. Acest model a folosit mai multe suprafețe exterioare înclinate și linii înclinate pe întreaga caroserie pentru a face mașina cât mai alunecoasă posibil.
În timp ce înregistrările oficiale disponibile astăzi sunt puțin inconsecvente, mai multe surse indică faptul că această mașină s-a apropiat foarte mult de pragul de 241 de km/oră, o performanță care a rămas impresionantă pentru mașini până la începutul mileniului.